Tuesday, February 23, 2010

Jangan Bunuh Rama-rama

Sinopsis

Watak utama, iaitu Nua Atma I dan Nur Atma II telah lama berjalan sehingga menemui pelbagai kisah.
Cerita pertama mengisahkan badut yang suatu masa dahulu merupakan raja yang hidup bagai di syurga. Kegemaran raja adalah mencari rama-rama. Suatu hari, permaisuri meminta raja mencari rama-rama. Dalam usaha mengejar seekor rama-rama yang sangat cantik, raka telah luka di tangan, kaki, dan mukanya. Tiba-tiba raja tergelincir lalu jatuh ke dalam sebuah telaga yang panas. Raja menjerit-jerit. Rama-rama tadi datang lalu mengipas-ngipas raja sehingga air yang panas menjadi sejuk dan nyaman. Tetapi, warna-warna indah pada rama-rama telah mengenai muka raja sehingga mukanya menjadi seperti badut yang menggelikan hati. Cerita kedua mengisahkan seorang askar yang membawa tawanan tetapi kemudian mereka bertukar pakaian lalu tawanan menjadi askar dan askar menjadi tawanan. Cerita ketiga tantang Wak Keletung yang hendak menembak orang yang dahulunya menjadi makmumnya tetapi kini menjadi imam pula. Kemudian, Wak Keletung bercerita tentang Mek Bongsu yang asalnya anak peladang telah diperisteri oleh Saudagar Syah Alam lalu tinggal di dalam mahligai dan hidup mewah. Tetapi akhirnya Mek Bongsu berasa boson lalu manjadi rakyat biasa semula. Cerita keempat menampilkan Perempuan Buta dan Orang Bertapa. Orang bertapa mengekori langkah Perempuan Buta. Tiba-tiba muncul perempuan cantik lalu Orang Bertapa mengikut perempuan cantik itu. Orang bertapa diusik oleh orang lain sehingga kedua-dua perempuan itu hilang daripada pandangannya. Cerita kelima mengisahkan Bidan Tuk Mah yang dulunya bername Emas Asa Puteri Shahrul Karimah terpikat akan pemuda yang berlakon sebagai Peran dalam suatu persembahan. Dia ingin mengikuti rombongan Peran tetapi dilarang oleh ibu dan bapanya. Dia berdegil lalu mengikut rombongan Peran. Suatu malam, mereka membuat persembahan di hadapan penonton yang buta di sebuah kampung. Peran begitu terharu dan mencuba menolong mereka. Tiba-tiba ribut melanda kampung itu. Selepas ribut reda, penduduk kampung yang buta telah dapat melihat tetapi Peran telah hilang. Tuk Mah menangisi kehilangan Peran. Selang tiga hari, Tuk Mah bermimpi bertemu dengan Peran. Selepas itu, Tuk Mah menjadi bidan dan dapat mengubat orang sakit.


Pemikiran

Keagamaan dan kesucian jiwa

  • Dalam diri manusia terdapat dua wajah iaitu kebaikan dan keburukan. Dengan kesucian hati dan keagamaan seseorang itu dapat mengenal dan membezakan antara kebaikan dan keburukan ini. Nafsu hanya dapat dikawal melalui keimanan dan ketakwaan kepada Tuhan.

Persoalan

  • Ketamakan menusua sehingga sanggup menzalimi makhluk yang lemah.
Manusia tadak pernah cukup dengan apa yang ada. Raja yang hidup serba mewah masih sanggup keluar memburu rama-rama yang kecil kerana ingin memilki kecantikan rama-rama tersebut. Ini adalah aalah gambaran hati manusia yang tamak dan iri hati terhadap kelebihan orang lain.
  • Keluhuran budi dan hati
Kerakusan manusia sering tumpas oleh keluhuran hati dan budi. Raja yang ingin membunuh rama-rama akhirnya terperangkap oleh kezalimannya. Dalam situasi yang cemas, yang datang membantu ialah rama-rama kecil. Peristiwa ini membawa persoalan budi dan keikhlasan hati dapat melunturkan kezaliman.
  • Keimanan dan ketakwaan
Tanpa infan manusia akan hanyut dalam arus kehidupannya. Tetapi ketakwan dan keimanan tidak mudah dicari selagi nafsu menguasai diri. Untuk mencapai ketakwaan dan keimanan, hati perlu dibersihkan terlebih dahulu.
  • Ketenangan jiwa bukan terletak kepada harta dan kemewahan
Jiwa yang kaya ialah jiwa yang sentiasa berfikir untuk memberi manfaat kepada orang lain. Kemewahan dan kuasa belum tentu membahagiakan seseorang. Inilah yang dialami oleh Emas Asa Puteri Shahrul Karamah. Dia meninggalkan istana dan kemewahan demi memberi ketenangan jiwa yang sebenar.

Watak Dan Perwatakan


1. Watak Utama


RAJA / BADUT
ialah seseorang raja/tukang lawak yang gemar memburu. Raja/Badut mempunyai seorang permaisuri.

Perwatakan

  • Penyayang - Sifat penyayang dilihat melalui kesanggupan menunaikan permintaan permaisuri.
  • Menginsafi kesalahan diri - Setelah ditolong oleh rama-rama ketika dia jatuh di kolam air panas, Raja mula insafkan sikap buruknya memburu rama-rama sebelum ini.
2. Watak Sampingan

Permaisuri ialah isteri Raja dan merupakan seorang wanita yang cantik.

Perwatakan
  • Mementingkan diri sendiri - Dia mahu raja mencari rama-rama idamannya seorang diri. Dia tidak penduli akan keselamatan diri suaminya ketika berburu.
  • Suka menunjuk-nunjuk kelebihan diri - Dia mahu rama-rama cantik mengisi kepuasan diri dan supaya dirinya tambah cantik dan berseri daripada perempuan lain.
  • Keras hati - Permaisuri tetap mahu apa sahaja yang diingininya. Dia juga berkeras supaya tugas memburu rama-rama itu dilakukan oleh Raja.
Bidan Tuk Mah ialah anah seorang raja. Nama sebenarnya ialah Emas Asa Puteri Shahrul Karamah.

Perwatakan
  • Tidak mementingkan status - Tuk Mah sanggup meniggalkan keluarga, kedudukan sebagai puteri raja demi Peran yang budiman
  • Tabah - Kehidupan yang susah bersama Peran manjadikan Bidan Tuk Mah seorang yang tabah.
  • Baik hati - Sebagai bidan, Tuk Mah akan membantu siapa sahaja yang memerlukan khidmat.
Latar


Latar tempat

  • Drama ini tidak merujuk latar tempat yang jelas sesuatu peritiwa itu berlaku.
Latar masa
  • Drama ini juga tidak menetapkan latar masa yang jelas.
Latar masyarakat

  • Masyarakat istana - Watak-watak Raja, Permaisuri dan Emas Asa Puteri Shahrul Karimah adalah golongan istana yang melambangkan status dan kemewahan.
  • Golongan penghibur - Watak wak keletung ialah tukang cerita yang menghivurkan orang ramai.
  • Golongan manusia biasa yang mempuyai fungsi masing-masing untuk mentadbir dunia ini - Orang bertapa, askar, dan Jurangan adalah manusia biasa yang berfungsi mengikut peranan masing-masing sebagai khahlifah di bumi Allah ini.

Nilai
  • Keluhuran budi - Budi luhur dikenang seumur hidup. Ia juga dapat melembangkan hati yang keras. Rama-rama kecil menyelamatkan Raja walaupun Raja cuba membunuhnya. Budi rama-rama akhirnya menjadikan raja berubah sikap.
  • Berani - Puteri Emas Asa Shahrul Kerimah berani membuat keputusan meninggalkan istana walaupun dia sedar kesan yang akan diterima jika dia mengikut Peran.
  • Keinsafan - Raja yang suka membunuh rama-rama akhirnya insaf setelah mengalami peritiwa buruk ketika dia terperangkap di dalam air panas. Tanpa pertolongan rama-rama mungkin dia akan mati.
Pengajaran
  • Kebijaksanaan menggunakan akal - Ketika terperangkap dalam bahaya atau permasalahan kita perlu bijak dan berhati-hati supaya tidak timbul masalah yang lebih teruk.
  • Tidak mudah berputus asa - Setiap usaha pasti akan membuahkan hasil. Jangan berputus asa jika gagal, herana kegagalan itu adalah pengajaran paling berguna.
  • Sayang-menyayangi sesama makhluk - Setiap makhluk mempunyai fungsi dan peranan masing-masing. Manusia jangan menganiaya binatang, walaupun seekor rama-rama kecil.

No comments:

Post a Comment